»
سه‌شنبه، 17 تير 1399 ساعت  
انتخاب کنید و کلیک کنید
Skip Navigation Links
دیابتExpand  دیابت
گوش و حلق و بینیExpand گوش و حلق و بینی
کودکان و نوزادانExpand  کودکان و نوزادان
زنان و زایمانExpand  زنان و زایمان
عضلانی و اسکلتیExpand  عضلانی و اسکلتی
قلب و عروقExpand  قلب و عروق
چشم Expand  چشم
کبد و گوارش Expand کبد و  گوارش
تنفسExpand  تنفس
کلیه و مجاری ادرار Expand  کلیه و مجاری ادرار
خون و سرطانExpand خون و سرطان
مغز و اعصابExpand مغز و اعصاب
پوست و موExpand پوست و مو
ترمیمی و زیباییExpand ترمیمی و زیبایی
روانExpand روان
روش های تشخیصExpand روش های تشخیص
سایر Expand سایر

اخبار


 سی دقیقه ورزش روزانه، با بدن شما چکار می کند؟
یکشنبه 12 آبان 1398 ساعت 12:11

آخرین بررسی ها نشان داده اند افرادی که فعالیت های ورزشی مداوم مانند دویدن یا شنا را به طور منظم انجام می دهند، کمتر از دیگران به مشکلات روانی مبتلا می شوند. ورزش می تواند علائم مشکلاتی مانند میگرن و دوبینی را که منشا مغزی دارند تا حدی کاهش دهد. همین مطالعات نشان می دهند انجام ورزش هایی مانند بدمینتون و اسکی که هنگام انجام آنها مغز باید در کسری از ثانیه تصمیم بگیرد، می تواند روی عملکرد کلی مغز تاثیر مثبتی بگذارد. در حقیقت با محاسبه عکس العمل های بیشتر هنگام ورزش، مغز نیز به فعالیت و واکنش وادار می شود. فعالیت بیشتر مغز در نهایت ممکن است علائم بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را نیز تا حدی کاهش دهد:


تقویت تفکر: به همان اندازه که حل جدول یا پازل به تولید سلول ‌های مغزی می ‌انجامد، انجام ورزش جدید در بزرگسالی نیز به نتایج مشابهی منتهی می ‌شود. نتایج مطالعات عصب شناسی تیز حاکی از آن است که یادگیری مهارت‌ های فیزیکی جدید در بزرگسالی، به افزایش حجم سلول‌ های خاکستری در بخش ‌های کنترل حرکتی مغز، ‍‌منتهی می ‌شود.


پیشگیری از افسردگی: نتایج جدیدترین تحقیقات نشان داده که ورزش یک دارو برای رفع افسردگی محسوب می شود. محققان این توضیح را داده اند که استرس و افسردگی منجر به تولید مواد مضر در خون و مغز می شود. با این حال پروتئین خاص به نام عضله اسکلتیPGC-1α1منجر به شکستن و از بین بردن ماده مضری می شود که توسط استرس تولید شده است. خبر خوب این است که این پروتئین محافظ در برابر استرس به طور طبیعی در طی ورزش کردن تولید می شود.


افزایش انرژی: محققان دانشگاه جورجیا اعلام کرده اند که سطوح متوسط ورزش در روز منجر به افزایش انرژی کلی بدن می شود و کاهش خستگی مفرط را به همراه دارد.


افزایش حافظه: انجام ورزش مداوم باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌ شود. ورزش کردن تولید سلول ‌های هیپوکامپوس را که مسئول حافظه و یادگیری هستند افزایش می ‌دهد.


افزایش انعطاف پذیری در برابر تنش: تنها 30 دقیقه ورزش روزانه تفاوت بزرگی را در وضعیت احساسی در مقابل استرس ایجاد می کند. فعالیت های ورزشی تاثیری مثبت بر افزایش دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گابا آمینواسید دارد که خود سبب بیشتر آرامش بیشتر در افراد می گردد.


جلوگیری از تحلیل کارایی شناختی: این حقیقت دارد که هر چقدر سن بالا می ‌رود، مغز هم تحلیل می‌ رود و احتمال ابتلا به بیماری ‌هایی چون آلزایمر افزایش می ‌یابد. با وجود اینکه ورزش نمی تواند آلزایمر را درمان کند اما انجام آن می ‌تواند از تحلیل رفتن مغز جلوگیری کند. تحلیل کارایی شناختی معمولا بعد از 45 سالگی اتفاق می ‌افتد. ورزش کردن به‌ خصوص بین سنین 25 تا 45 سال باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز می ‌شود که از تحلیل رفتن هیپوکامپوس جلوگیری می ‌کند.


 منبع: آوای سلامت


نظرات :



ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :   (الزامی)  
پست الکترونیکی :   
وب سایت :   
متن نظر :   
 


جستجو در سایت
ورود به وب سایت
 
 

ثبت نام ثبت نام بازیابی رمز عبور بازیابی رمز عبور

پیوند ها
سازمان بهداشت جهانی
مرکز طبی کودکان
بیمارستان شریعتی
بیمارستان ضیائیان
مرکز مشاوره دانشگاه تهران
ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم
پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران
سایت تخصصی سرطان سینه
بیمارستان فارابی
بیمارستان سینا
پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت
شبکه کشوری آموزش اچ آی وی/ایدز و بیماری های آمیزشی
آموزش سلامت همگانی
موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سر طان
انجمن دیابت ایران
انجمن مولتیپل اسکلروزیس ایران
بنیاد امور بیماریهای خاص
انجمن اطلاع رسانی دیابت
ايران درمان-مر جع اطلاعات پزشکان و مراکز درمانی
آمار سایت
نظرسنجی
لطفا از طریق فرم زیر نظر خود را درباره این وب سایت اعلام نمایید.




 
 
     
Copyright © 2012 - Allright Reserved for Tehran Univarsity of Medical Sciences